まもるクンは呪われてしまった!

 Mamorukun curse!

 Mamorukun Curse! is a vertical 2D shooting game made by

G.rev Ltd. ( 有限会社グレフ )and Gulti. Co.,Ltd.( 株式会社ガルチ ).

This game was released for arcade in 2008 and for Xbox360 in 2009.

 In this game you can move as you like ( except for backward ) and

scrolling is also not forced to one direction. 

  "Curse power" is the most important weapon in this game.

You can curse enemies and yourself ( player character ).

Pushing curse button at once, character shoots small curse bullet.

Enemies hit by small curse bullet are cursed.

They shoots more bullets and when you beated

them you can get more items lead to get

higher score. Big curse bullet ( showed at left )

            can damage enemies

            more. Small enemies can

            be pierced at once by

            big curse bullet.

            Place nearby small curse

            bullet impact is circled

            by bule colored souls.

            You curse yourself by

entering this circle. After you cursed shot power

gets more strong for a certain period of time.

Using curse bullet depend on the situation is exciting and fun for me.

  BGM of this game is more famous for people rather than game itself.

Yousuke Yasui composed many popular music including Karakuri Spirits, Yokai Disco and so on. Mamonoro music is loved by many people even

now 10 years after the game released..

 

 「 まもるクンは呪われてしまった!(通称まも呪)は有限会社 グレフと

株式会社 ガルチが共同で開発し、2008年にアーケード筐体で稼働開始、

2009年にxbox360で発売されました。一般的な2Dシューティングは画面の

1方向に向かって強制的にスクロールしますが、まも呪では自分で進行方向を

決めて進んでいくことになります(後退はできません)。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ステージは2,3通りの道に分かれて、最終的に合流する形をとります。

上の画像ではいずれも行き先が左右に分岐し、自分で選ぶことができます。

自分で進む道を決められるので倒す敵や、取得するアイテムを自分で選べる

という自由があるわけです。またステージを探検する楽しさも味わえる訳です。

 まも呪には、そういう自由度と​相反するシステムがあります。時間制限です。

特にアーケード版ではこの時間制限が厳しいバランスとなっており、脇目も

ふらずに突っ走ってようやくラスボスと戦うための3分弱を確保できるのです。

色々ステージが作りこんであるのに、大半は無視しないといけないということ。

1回100円ですから、アーケードでは回転優先で1プレイを短くしないといけない

のは判ります。しかしその制限がまも呪の長所を潰してしまったのでした。

xbox360版とPS3版では時間制限をOFFにして、じっくりステージを

観察できるため、まも呪本来の面白さを味わうことができます。

 ゲーム内で「呪い弾」と呼ばれる貯め撃ちショットもプレイの幅を広げます。

貯める時間に応じて火力が変わることに加え、至近距離に着弾させると効果範囲

に自機が入ることで自機が「呪われ」状態になります。自機が呪われると一時的にショット火力がMAXになりますが、効果が切れたらショット火力が1段下がる

という性質になっています。この呪い弾は発動時に弾消しが有ることで、まも呪

におけるボムの役割も果たしています(まも呪には一般的なボム機能がない)。

 基本的に急いでステージを抜けていくため、呪い/呪われを機転を利かせて

瞬時に使い分ける操作に面白さがあると思います。ライフは最大3つしかストック

できないため、あまり無理ができないこともまた緊張感を持たせる要素です。

 焦らず急ぐドタバタシューティングゲーム、流通量が多くないので入手が大変

ではありますが、手に入ったら色々なステージをめぐって楽しみましょう。

手に入らなかったら、動画を見て楽しむのが良いかもしれません…

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